İqtisadiyyat sinfi sindromu son bir neçə il ərzində bütün qəzet və televiziya başlıqlarında yayılmışdır və bu problemə çoxlu sayda məhkəmə proseslərindən qorxaraq hər hansı bir təfərrüatda müzakirə etsələr inkar edən əsas aviaşirkətlərin press-relizlərindən başqa çox az fikir verilmişdir. Bizə deyirlər ki, bu, təyyarənin ekonom sinif bölməsində uzun müddət hərəkətsiz qalan insanların başına gələn bir hadisədir.
İqtisadiyyat Sindromu Sindromunun həqiqətən nə olduğuna və nəyin olmadığına diqqət yetirək. Əvvəla, İqtisadiyyat Sindromu yanlış adlandırmadır, çünki birinci sinifdə, stüardessalar və hətta pilotlar arasında da baş verir. Bu, DVT və ya dərin damar trombozuna aiddir, burada qan ayaqların dərin damarlarında yığılır və sonra laxtalanır. Bəzən bu laxtalar qoparaq ağciyərlərə və ya ürəyə keçərək pulmoner emboliyaya və ya infarkt olaraq da bilinən miyokard infarktına səbəb ola bilər. Risk faktorlarına irsi olaraq keçən laxtalanma faktoru anomaliyaları, siqaret çəkmək (nikotin qan laxtalanmasına səbəb olur), xərçəng xəstəliyi, susuzlaşdırma və uzun müddət hərəkətsizlik daxildir.
Qan, qanı bədənin bütün hissələrinə aktiv şəkildə pompalayan arteriyalar vasitəsilə sürətlə hərəkət edir. Digər tərəfdən, damarlar passivdir və qan axını birtərəfli qapaq sisteminə əsaslanır. Əzələlər büküldükdə və ya qollar və ya ayaqlar hərəkət etdikdə, bu, əzələlərin damarları sıxmasına səbəb olur və qanın ürəyə geri axmasına səbəb olur. Uzun müddət hərəkətsizlik varsa, qan laxtalana bilər. Adətən bu laxtalar, əgər ayaqların alt hissəsinin dərin venalarında (baldırın arxasında) olarsa, öz-özünə əriyir, lakin bəzən sərbəst buraxılır və sonra ağciyərlərə gedib oradakı qan tədarükünü kəsə bilir. Bu, pulmoner emboliyadır və “laxtanın qarşısını alan” (trombolitik) dərmanlardan istifadə edərək dərhal tibbi müalicə olmadan çox vaxt ölümcül olur.
Aviaşirkətlər və əksər ümumi praktikantlar tərəfindən verilən tövsiyə, qan axını saxlamaq üçün vaxtaşırı ayaq barmaqlarınızı tərpətmək və oturacaqda digər məşqlər etməkdir. Kabin ətrafında gəzmək üçün ayağa qalxmaq da hər saatdan bir tövsiyə olunur. Bol maye qəbul edin və spirt və ya kofeinli içkilərdən qaçın, çünki bunlar sidikqovucu təsir göstərir və sizi daha da susuzlaşdırır. Susuz olanda qan daha çox yapışqan olur.
İndi, nə sıx vəziyyətdə, nə də hərəkətsiz (sonuncu vəziyyətdə) biznes sinifində olan insanların və stüardessaların niyə hələ də dərin damar trombozu (DVT) və ya “İqtisadiyyat Sindromu” adlandırdıqlarını araşdırmağa davam edirik.
Bir neçə il əvvəl internetdə bir neçə həkim və pilot tərəfindən yazılmış bir neçə məqalə çıxdı və bunun səbəbinin sürətli sıxılma və dekompressiya, xüsusən də havaya qalxarkən yaşanan sürətli dekompressiya ilə bağlı olduğunu ifadə etdi. Əksər aviaşirkətlər öz kabinələrinə dəniz səviyyəsindən 8000 fut hündürlüyə ekvivalent olmaq üçün təzyiq göstərirlər, çünki uçduqları yüksək hündürlüklərdə təyyarəni dəniz səviyyəsinə təzyiq altında saxlamaq sadəcə mümkün deyil. Təyyarənin gövdəsi və ya gövdəsi sadəcə olaraq kifayət qədər güclü deyil.
Bilirəm, sən düşünürsən, “8000 fut? Bu, dağlarda yaşamaq kimidir!”. Sən haqlısan. Oksigenləşmə və təzyiqin miqdarı 8000 fut yüksəklikdə dağlarda yaşamağa bərabərdir. Oksigen miqdarı yerdə olduğundan qat-qat azdır, baxmayaraq ki, sağlamlığı yaxşı olan insanların əksəriyyəti buna dözə bilər. Ürək xəstəlikləri olan insanlar uçmaqdan tamamilə qaçmaq və ya uçuş zamanı əlavə oksigen istifadə etmək müdrik ola bilər.
Aşağı oksigen, quru hava, hərəkətsizlik və aşağı hava təzyiqi DVT riskinin artmasına kömək edir. Əslində, bəzi xəstələrin 8 saat izdihamlı bir teatrda oturduğu bir araşdırma var idi. Qan laxtalarını axtarmaq üçün müayinələr aparıldı. Heç biri tapılmadı. Ancaq bir təyyarə uçuşunda tamamilə fərqlidir. Hər 10 sərnişindən biri laxtalanma əmələ gətirir, lakin bunların demək olar ki, hamısı əlavə fəsadlar olmadan öz-özünə həll olur. Bu, yanğına daha çox yanacaq verir ki, təyyarədə olmaqda laxtalanmaları tetikleyen və ya əvvəlcədən mövcud olan laxtaların yerindən çıxmasına və ağciyərlərə və ya ürəyə getməsinə səbəb olan bir şey var.
Bütün amillər təhlil edildikdə, diqqət çəkən yeganə şey aşağı hava təzyiqi və qəfil dekompressiya və yenidən sıxılmadır. Aviaşirkətlər bunu bilmənizi istəmirlər, çünki əminəm ki, onlar bilirlər və hər hansı bir günahı etiraf etmək onlara qarşı sonsuz məhkəmə iddiaları və ya bir cinah hərəkəti demək olardı.
Uçuşun sürətli dekompressiyası bir qədər sudan çıxan dalğıc kimidir. Dalğıclar çox tez səthə çıxdıqda və ya səthə çıxdıqdan qısa müddət sonra lazımi dekompressiyaya məruz qalmadıqda qan laxtaları ilə qarşılaşa bilərlər. Eyni konsepsiya uçuşa da aiddir. Şübhəsiz ki, bu, qan laxtalanmasına səbəb ola bilər və adətən bu laxtalar eniş və eniş zamanı yenidən sıxılma olana qədər qopmur.
Nəticə olaraq, çox güman ki, uçuş zamanı sürətli dekompressiya – dəniz səviyyəsindən bir neçə saniyə ərzində 8000 fut hündürlüyə enmə – qan laxtalanmasına səbəb olur və bu, stüardessaların və kabinənin digər aktiv üzvlərinin nə üçün qalanlarımızla eyni problemlə üzləşdiyini izah edir. Bu, təkcə uzun məsafəli uçuşlar deyil. İndi məlumdur ki, bir neçə qısa uçuş eyni dərəcədə riskli görünür. Bu, çox güman ki, laxtaların əmələ gəlməsi və boşaldılması üzrə iş zamanı sıxılma/dekompressiya ilə əlaqədardır.
Ən yaxşı qarşısının alınması nədir? Kompressiya corabları geyin. Həkiminiz bunlarla tanış olacaq və sizə düzgün ölçü və sıxılma tövsiyə edə bilər. Cəmi 4 unsiya pomidor suyu içmək həm də güclü qan durulaşdırıcı təsirə malikdir (məsələn, Cardioflow adlı bir marka var), bol su içmək və gəzmək üçün hər saat qalxmaq.
Mənə elə gəlir ki, aviaşirkətlər heç vaxt həqiqəti ortaya qoymayacaqlar. Mənim dostum böyük bir bağlama xidməti üçün uzun məsafəli pilotdur və bunu bilir, niyə xəbərləri yaymayaq? Həyatınızı xilas edə bilər.